Google Trends: איך להפוך חיפושי גוגל להכנסות בלי מאמץ

הכירו את Google Trends ובעברית "גוגל מגמות". הכלי שיספר לכם מה כולם מחפשים ומתי

בשבע השנים האחרונות פיתחתי תחביב להציץ אל מאחורי הקלעים של עולם החיפושים ברשת. כעיתונאי לשעבר, החיבור לעולם החדשות מעולם לא עזב אותי. כך הכרתי את Google Trends.

כמעט 6 מיליארד חיפושי גוגל מתרחשים מדי יום. הגולשים מחפשים מידע שהם צריכים מהרגע להרגע, מידע מרחיב דעת, שואלים שאלות קיומיות ואישיות, מנסים להיזכר בכל מיני נתונים, ציטוטים ומילים באמצעות חיפושים בגוגל ומגיבים לאירועים לאומיים ועולמיים בזמן אמת. עולם החיפושים בגוגל הוא מראה למה שמתרחש במציאות. וזה מה שהופך את החלונית הקטנה הזו לקופסה השחורה של האנושות, ולתחביב מסקרן בשבילי.

למרבה המזל, גם גוגל בעצמה הבינה ב-2004 את הפוטנציאל של הידע הזה, והקימה את Google Trends או בעברית "גוגל מגמות". אתר אינטרנט פשוט ונוח לשימוש, שמאפשר לכל גולש לראות מהם הטרנדים החמים ביותר, מהם החיפושים הנפוצים ביותר לאורך זמן, משווה בין סוגים שונים של חיפושים בכל מיני שפות ובכל מיני מקומות בעולם. אפשר לראות שם את מגמת החיפוש של ניקוי נעלי זמש לפסח בתל אביב, או איך משיגים חיסון לקורונה בניו יורק.

אפשר לבדוק מהי מגמת החיפוש של השם חנן בן ארי ביוטיוב או לראות כמה חיפושים על תמונה של זבוב בוצעו היום בגוגל תמונות. אין סוף רעיונות, תובנות ומחשבות מעניינות שהכלי הזה מייצר עבורי, לפחות כמה שעות בשבוע.

לעתים אני מוצא את עצמי תוך כדי שיחה עם לקוח או חבר מנסה לאשש מחשבות והשערות שלי באמצעות גוגל טרנדס, ולעתים גם לקבל תשובה להתלבטות עסקית באמצעות ניתוח של החיפושים. כי אני רואה בחיפושים הללו כלי מדידה לרצונות הציבור.

כך עשיתי גם באחת הפגישות העסקיות האחרונות שלי. מדובר בלקוחה שהתחום שלה הוא מכירת מוצרים בתחום הבריאות ותוספי המזון. באותו השבוע אחת המילים שזכו לקפיצה מאוד רצינית בחיפושים הייתה דווקא מהעולם שלה. כתבה ששודרה בערוץ 12 וזכתה לתהודה מאוד גדולה עסקה בצמח המורינגה, לצמח המורינגה מיוחסות יכולות ריפוי ללא פחות מ-300 מחלות והוא נחשב לסופר פוד איכותי ביותר. 

ממש כמה ימים לפני הפגישה הזאת, בעקבות פרסום הכתבה בטלוויזיה, חקרתי באתר Google Trends את הצמח כי זה עניין אותי ועזבתי את הנושא בצד. במהלך הפגישה עם הלקוחה, היא פתאום שאלה אותי: "תגיד… מה אתם יודעים לתת?" בדרך כלל אני עונה את התשובות הרוטיניות (ביטחון, אסטרטגיית דיגיטל, קריאייטיב משובח, התכתבות עם הפיד וכו'…)  במקרה הזה פתאום קפץ לי לראש שיש לה משהו מאוד מאוד קונקרטי בסל המוצרים שלה – 7 מוצרי צמח מורינגה. בינגו. "תגידי, יש לך מוצרים באתר שלך המכילים בתוכם את צמח המורינגה?" ענתה כמובן שכן. "האם הם נמצאים עכשיו בעמוד הראשי באתר שלך?" מובן שהיא ענתה לי בשלילה.

רכיבה על גלים אורגניים לגמרי עם טיפונת כיוונון יכולה להביא לגל מכירות רציני. עוד דוגמאות מגובות נתונים שיכלו להתאים ללקוחה הזו: אלרגיה עונתית באביב, טיפול טבעי בסטרס (פיק משמעותי נרשם במילת החיפוש "טיפול" בסוף יולי, אחרי הסגר הראשון ועם הידוק ההגבלות לקראת הסגר השני), ויטמינים מאזני משקל לתקופת הקורונה ועוד. ישנן אינספור דוגמאות שיכולות להתאים לה אבל אם ניצמד רגע לרעיון של המורינגה – כל מה שנדרש כאן הם כמה פוסטים בפייסבוק שמדברים על מוצרי המורינגה שנמצאים בסטוק קיים, התאמת הדף הראשי של האתר והקפיצה היפה הזאת בחיפושים מתורגמת לרווחים של ממש. ‏

‏בכל יום יש איזשהו נושא שעולה לדיון, בכל יום יש מילה שמישהו זרק בתקשורת  או ברשתות. "דיבור" שהופך לטרנד יכול להימשך שנים, יכול להימשך חודשים והוא יכול להימשך שעות בודדות אבל ברגע שיש טרנד כזה המוכר או המשפיען יכולים וצריכים לתרגם את הטרנד למכירות או להשפעה ויש הרבה דרכים יצירתיות לעשות את זה.

כולנו יודעים שקצת אחרי חנוכה מתחילים לחפש תחפושות מאוד מיוחדות, אז אם הייתי מוכר תחפושות הייתי מתחיל לפרסם את מרכולתי כבר אז. כנ"ל לגבי מתנות לליל הסדר או שיווק ציוד לתלמידי בית הספר כבר ביולי. ‏אלה פרסומים טרנדיים ידועים מראש. מה שגוגל טרנדס יכולה להוסיף לנו הוא המבט אל טרנדים שאינם ידועים מראש, עוד תוך כדי התהוותם. למשל – הדבר הכי מגניב שעולה לי כרגע בראש הוא רה"מ נתניהו וגלידת הפיסטוק המפורסמת שלו. אם הייתי מוכר גלידה, מיד עם הקפיצה בחיפושי גלידת פיסטוק בעקבות הדיווחים על החיבה של נתניהו לגלידה מהסוג הזה, הייתי מבליט את ליין הפיסטוק או מגדיל ומייצר איזשהו ליין חדש של גלידה מיוחדת שהייתי אפילו מכנה אותה "פיסטוק בלפור" או שם טרנדי בסגנון שימיר את "הדיבור" הזה להתעניינות דה פקטו במוצר שלי.

החיפוש הזה והתרגום שלו לקריאייטיב מגניב וממיר זו מומחיות שלנו במשרוקית, גם כי אנחנו מאוד אוהבים את ההסתכלות האקטואלית הזאת על מה שקורה עכשיו וגם כי אנחנו יודעים לתרגם את החיפוש למכירה או השפעה שיש לה תוצאות חיוביות ברורות.

רוני ארזי

רוני ארזי

מנכ״ל ומייסד משרוקית

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לניוזלטר של משרוקית ונעדכן אתכם על הפוסט הבא!