8 סיבות להעדיף את אינסטגרם

אינסטגרם, פייסבוק, טוויטר, טיק-טוק ועוד מציגות שלל אפשרויות לפרסום תוכן אורגני וממומן. למה לבחור דווקא באינסטגרם? הפרק השני בסדרת הסרטונים של רוני ארזי על הרשת החברתית החמה ביותר ב-2020.

בפוסט הקודם עסקנו באופיה של הרשת החברתית אינסטגרם, וענינו על השאלה למי היא מתאימה ולמי לא. בפוסט שלפנינו נעסוק בהבדלים שבין אינסטגרם לשאר הרשתות החברתיות, ובעיקר פייסבוק.

האנרגיות שלנו כבעלי עסק, מפרסמים ואנשי שיווק, הן משאב מוגבל. קשה מאוד עד בלתי אפשרי לנהל במקביל גם פייסבוק, גם אינסטגרם, גם טוויטר, גם וואטסאפ, גם אתר אינטרנט, גם לינקדאין, גם יוטיוב, גם טיק-טוק וסנאפצ'ט ומה לא. חייבים להתמקד.

האם אינסטגרם היא הרשת החברתית הטובה ביותר עבורכם?

בואו נדבר על 5G. בימים הראשונים של הקורונה דווח שישראל מנצלת את הסגר והתנועה הדלילה בשטח, כדי לרשת את המדינה באנטנות ג'י 5. הדיווח הזה הוכחש כמה פעמים, אבל במוקדם או במאוחר תהיה גם בישראל רשת סלולרית דור 5. המשמעות היא, אם מתעלמים מנושא הקרינה, שמהירות האינטרנט בסלולר שלנו תוכפל פי 100. ולמה אנחנו צריכים להכפיל את מהירות הגלישה פי 100? בעיקר בגלל הסטרימינג.

הסטרימינג הוא השינוי ההתנהגותי המשמעותי של השנים האחרונות. נטפליקס, אורנג' TV, סלקום TV, NEXT TV, הולו, ועוד כמה עשרות שירותי סטרימינג שזמינים לכל מי שרוצה, מאפשרים לנו לצפות בסרטים וסדרות מתי שמתחשק לנו, וכמה שמתחשק לנו.

אבל איך כל זה קשור לאינסטגרם?

ב-2012 פייסבוק הבינה לאן הרוח נושבת ורכשה את אפליקציית אינסטגרם, כדי להשתלט על שוק הסרטונים. היא דוחפת את המשתמשים שלה לייצר עוד ועוד סרטונים, קצרים וארוכים, רוחביים ואנכיים, ולפני שנתיים היא השיקה, איך לא, את הטלוויזיה של אינסטגרם שנקראת IGTV – Instagram Television, שבה היא רוצה שתעלו סרטונים ארוכים יותר, פרקים שלמים של סדרות שאתם מפיקים ויוצרים, במטרה לתת תחרות להפקות היקרות של המותגים הגדולים כמו נטפליקס וHBO.

אתם ואני אמנם לא מביימים סדרות. אבל אנחנו כן יכולים לייצר סרטונים, והרבה. אינסטגרם רוצה שנייצר עבורה סרטונים ונוסיף להם סטיקרים, וטקסטים, וכתוביות, ונשקיע בהם. והיא גם תצ'פר אותנו ביותר חשיפה כשנעלה סרטונים מוצלחים. וזה ההבדל הראשון בין אינסטגרם לפייסבוק – אם אתם חזקים בסרטונים ותמונות אינסטגרם רוצה אתכם אצלה.

על ההבדל השני רמזתי קלות כבר בסרטון הראשון – לפני חצי שנה הודיע אדם מוסרי, מנהל אינסטגרם, על הכוונה של החברה להסיר את מונה הלייקים מהפוסטים שלנו באינסטגרם. הוא הסביר שהחברה רוצה להוריד את המתח שאופף את הרשת החברתית – מי משיג יותר לייקים, מי מצליח יותר. כדי לייצר אווירה נינוחה יותר באינסטגרם, פחות תחרותית, ויותר חברתית. פייסבוק, בינתיים, רק הוסיפה כפתורים שונים של לייקים לפלפטורמה. למי שקשה עם התחרותיות, אינסטגרם יכולה להיות אזור נוח יותר לעבודה.

הבדל שלישי שמשלים את עניין התחרותיות מהצד השני – אינסטגרם היא פלטפורמה אישית יותר. אינטימית. למשל: בפייסבוק העיניים שלנו כגולשים בוחנות את הפוסט לפי כמות התגובות, הלייקים, והשיתופים שהוא קיבל. באינסטגרם, ובעיקר בסטוריז, יש עולם שלם של DM – דיירקט מסג'ינג – כלומר משלוח הודעות אישיות שנחבא מעיני הציבור. אני יכול להעלות סטורי באינסטגרם, לקבל עליו עשרות תגובות או תגובה אחת, ואף אחד לא ידע. גם זו תכונה שמייצרת פחות לחץ אצל בעלי עסק שחוששים להביך את עצמם.

נעבור להבדל הרביעי וזה שנחשב למרכזי יותר בין אינסטגרם לפייסבוק: הגיל. פייסבוק היא אכן מבוגרת יותר מאינסטגרם. אבל חשוב שתדעו – אינסטגרם כבר לא כזאת צעירה כמו שאתם חושבים. יש שם הרבה יותר בני נוער מפייסבוק, אבל גם יש שם חבר'ה בשנות העשרים והשלושים, וגם הארבעים, בכמויות לא מבוטלות. זו לא אפליקציה לילדים (רק 6% מהמשתמשים בני 13 עד 17), מעל 80% בני 18 עד 44.

נמשיך לארבעה הבדלים נוספים, בקצרה:

הבדל 5: הסטוריז באינסטגרם עובד – הסטוריז בפייסבוק לא. איך שלא נהפוך את זה, אותו הסטורי שיעלה בפייסבוק ובאינסטגרם, גם כאשר מספר החברים בפייס כפול פי עשרה ממספר העוקבים באינסטגרם – הסטורי באינסטגרם יקבל בדר"כ יותר חשיפה. יש לי הרבה השערות מה גורם לפער הזה, אבל הן לא כ"כ חשובות, כיוון שפייסבוק מאפשרת למי שממש רוצה להעלות באופן אוטומטי את כל הסטוריז שעולים באינסטגרם ישירות גם לפייסבוק. מדובר בהגדרה טכנית פשוטה ובזה נגמר הסיפור.

הבדל 6: השליטה שלנו על החשיפה האורגנית גדולה יותר באינסטגרם. מה זה אומר? בפייסבוק יש אלגוריתם מסובך שמורכב ממאות פרמטרים שונים. באינסטגרם הוא פשוט יותר, ומאפשר לנו לשלוט בחשיפה שלנו באמצעות שימוש בהאשטאגים ותיוגים. אנחנו ניכנס לנושא הזה יותר לעומק באחד הפרקים הבאים שעוסק בתוכן. אבל מי שקצת מיואש מהאלגוריתם של פייסבוק, כדאי לו לנסות את אינסטגרם. אזהרה לגבי זה: אינסטגרם נשלטת ע"י פייסבוק. ולכן סביר להניח שהאלגוריתם רק יילך וישתכלל גם באינסטגרם.

הבדל 7: הקידום הממומן זול יותר באינסטגרם. טוב, בערך. בגלל שיש פחות מפרסמים באינסטגרם, העלות לחשיפה באינסטגרם נמוכה יותר מפייסבוק. כמה נמוכה? יש קמפיינים שלנו שמקבלים פי שניים חשיפה באינסטגרם באותו הכסף. אבל יש קאצ' – אם המטרה שלכם היא הקלקות לאתר אינטרנט, מה שנקרא "טראפיק", או לידים בדף הנחיתה – אינסטגרם כנראה תעלה לכם הרבה יותר מפייסבוק, וזה לא משתלם. אז אם אתם בקמפיין חשיפה, קמפיין מיתוג, או שאתם מוכרים מוצרים שהויזואליה בהם מאוד קריטית (אופנה, אוכל, אמנות) – אינסטגרם ברוב המקרים תשרת אתכם נאמנה יותר מאחיותיה.

הבדל 8: הסיבה שמביאה אנשים לאינסטגרם. כששואלים משתמשי פייסבוק מהן הסיבות המרכזיות שלהם לגלישה שם הם מציינים את הסיבות הבאות לפי הגבוה לנמוך: קשר עם חברים, בידור, חדשות, ומותגים. מותגים מקבלים 17%. כששואלים אותם על אינסטגרם הם מציינים קודם את הבידור ואז במקום השני מותגים. 34%, פי שניים מפייסבוק. זה אומר שאנשים לא רק מוכנים לקבל תוכן ממותגים באינסטגרם, אלא אפילו רוצים. כשהתוכן טוב! על התוכן נדבר באחד הפוסטים הבאים.

יש עוד הבדלים קטנים ובינוניים בין פייסבוק לאינסטגרם, כמו למשל העובדה שבפייסבוק מבקשים חברות והחשיפה היא הדדית – אני רואה את החבר שלי בפיד והוא רואה אותי בפיד, בעוד שבאינסטגרם החברות היא חד כיוונית ונקראת "מעקב". אני עוקב אחרי מישהו, וזה לאו דווקא אומר שהוא עוקב אחריי. בדומה לטוויטר. לא התייחסתי לכל ההבדלים, אלא רק לאלה שנראים לי חשובים במיוחד לבעלי עסקים. בפרק הבא נעסוק באינסטגרם בישראל. הנה חידה בשבילכם: איזה האשטאג חזק יותר באינסטגרם: ההאשטאג #ירושלים או ההאשטאג #תלאביב? כל זה ועוד בפרק הבא.

אם לדעתכם פספסתי איזה הבדל חשוב – ספרו לי על זה כאן או בדוא"ל: roni@mashrokit.co.il

רוני ארזי

רוני ארזי

מנכ״ל ומייסד משרוקית

עוד באותו עניין

לוגו IGTV

IGTV – הטלוויזיה של אינסטגרם

הטלוויזיה של אינסטגרם היא גן העדן לסרטונים שלכם. אם אתם יודעים ורוצים לייצר סרטונים, העלו אותם ל-IGTV ותקבלו חשיפה לקהל חדש, ועוד כמה בונוסים על הדרך. הפרק השביעי בסדרת "אינסטגרם 2020" של רוני ארזי.