מה למדתי על פרסום בארבעה ימים בלונדון?

‏לונדון היא אחת הערים הפחות אדומות בעולם כרגע. בריטניה פעלה יחסית מהר, רוב האזורים בלונדון פתוחים, החנויות פתוחות, חלק מאתרי התיירות כבר פתוחים וחלק עוד יחזרו ביולי. עם זאת אפשר לראות בבירור את ההבדל בין ישראל שכבר נמצאת כמה צעדים קדימה "בחזרה לשגרה" (בלי עין הרע, אמאלה יש מלא בידודים עכשיו במודיעין) לעומת לונדון שנמצאת עדיין בדרך. בדיגיטל רואים נוכחות "קורונאית" הרבה יותר גדולה במסרים הפרסומיים, זאת אומרת אפשר ממש לראות איך את הפרסום משקף את פני המציאות בשטח.

למשל: רבות מהפרסומות שמופיעות בעיתונות ובקרונות הרכבת התחתית מברכות את הלונדונים על חזרתם לשגרה. חלק מהפרסומות מגחכות על מילות המפתח שליוו את הקורונה, חלק מוכרות מוצרי היגיינה לחוזרים לעבודה רק כדי להיות בטוחים וחלק מפצירות בציבור לעבור לחשבונות בנק דיגיטליים, הזמנת מזון מרחוק, שימוש במטבעות וירטואליים ועוד מוצרים ושירותים שהקורונה תרמה להבנת נחיצותם בציבור הרחב.

אחד השינויים הבולטים שהתרחשו בקורונה, ושבו ארצה להתמקד הפעם הוא השאלה שרבים מהארגונים והחברות נתקלו בה במהלך השנה וחצי האחרונות: נגיד שאני בעל עסק ויש לי סחורה מצומצמת וזמני אספקה איטיים יותר, האם לציין זאת באתר האינטרנט שלי או לא? הרי תוספת שכזו עלולה להרתיע את הרוכש ולגרום לו להבין שהשירות שלי כעת פחות זמין ואיכותי לעומת מה שהוא מכיר בשגרה.

אחת מחברות הדיגיטל בארה"ב פרסמה מאמר ובו היא ציינה ניסוי שערכה בקרב אחד מלקוחותיה. במסגרת הניסוי הם הוסיפו את המשפט הבא לתנאי שילוח המוצרים באתר החברה: "בעקבות הקורונה יתעכב זמן שילוח המוצר בשישה ימים". הם חששו מאוד שעיכוב מכירתי מהסוג הזה יגרום ללקוח תחושות רתיעה והסתייגות ויוביל את הלקוחות שלהם לנטוש אל המתחרים, והמכירות ייפגעו משמעותית. אבל כיוון שהלקוחות שלהם חשובים להם מאוד, הם החליטו לפרסם את ההערה בכל זאת מתוך תחושה שהמחויבות הזו ללקוח תשמור לפחות על בסיס הלקוחות הנאמנים והאוהבים שלהם.

‏‏במבחן התוצאה השינוי הזה הגדיל ב-30% את כמות הרכישות של אותו המוצר באותו דף מכירה.

מהן הסיבות האפשריות לנתון הזה? סיבה אפשרית אחת היא שישנו ביקוש אמיתי למוצר הזה והרצון להגיע אליו כל עוד אפשר גובר על הרתיעה מהעיכוב. אולי אפילו המחשבה שאם אתעכב עוד קצת, זמני השילוח רק יילכו ויתעכבו.

סיבה אפשרית אחרת היא שהלקוחות העריכו את השקיפות של העיכוב ודווקא הנתון הזה גרם להם לביטחון ולהערכה כנה שהמוצר אכן יגיע אליהם. 

אני דווקא רוצה להתעכב על סיבה אחרת אפשרית, ומשמעותית הרבה יותר בעיני ועבורכם: עדכניות האתר. כשבעל האתר מעדכן את המידע באתר יש הבנה מצד הלקוח שהחברה פעילה גם כעת בזמן הקורונה.

דף מכירה בתקופת קורונה שלא מציין הערה כלשהי בנושא הקורונה, עלול להרתיע את הרוכש כי הוא לא יודע האם החברה פעילה, האם המוצר יגיע אליו, ואם כדאי להפקיד את הכסף בידי מי שלא טרחו לעדכן את האתר שלהם.

אם החברה כן טורחת לעדכן את הלקוח בפרט המידע הזה בנוגע לקורונה, הלקוח יכול להעריך שכל שאר המידע שמוצג לו בעמוד הספציפי הזה או בכל האתר שבו הוא מבקר, עבר עריכה והתאמה למצב המיוחד של הקורונה. זה נותן ללקוח ביטחון. ההערה הזו למעשה שוללת את האפשרות שהאתר עומד כמו מוניומנט מוזנח שלא נגעו בו שלוש שנים ולך תדע אם מה שמוצע בו לא קיים יותר בכלל.

ומה המסר אלינו? כל מי שמחזיק באתר אינטרנט או בנוכחות דיגיטלית כלשהי, כדאי לו לציין מול הגולשים (ובמיוחד לכאלו עם קליינטורה מחוץ לישראל) משהו שרלוונטי לקורונה כדי שהגולשים ירגישו שהאתר הזה מעודכן, ורלוונטי גם כעת במצב המיוחד.

אגב, את אותו הדבר אפשר לומר לא רק על נושא הקורונה אלא על כל פריט מידע עדכני אחר. אם עכשיו אנחנו נמצאים בתקופה של ‏חגים או תקופת מלחמה או כל אירוע חברתי גדול אחר, התייחסות ישירה למצב באתר המכירה תייצר את אותו אפקט רלוונטיות עבור הגולש.

אז איך תקפידו על תוכן מעודכן באתר או בדפים שלכם ברשתות החברתיות? ‏

תוכלו לכתוב גאנט תוכן שנתי, שבו תתייחסו לחגים דתיים ולחגים לאומיים, לחגי צרכנות דוגמת Black Friday ולציונים בינלאומיים כמו יום האישה, יום השוקולד ועוד אלף דוגמאות מסודרות על לו"ז שנתי שיחברו את הגולש לתחושה שהאתר מתכתב עם המציאות ועל כן האתר מעודכן ובהכרח אמין.

גם בלוג תוכן מתעדכן הוא דרך לשדר לקהל הצרכנים שהאתר פעיל ומתחדש.

ואם אתר האינטרנט שלכם מיושן ולא מאפשר לכם לפרסם בקלות עדכוני תוכן מהירים ופשוטים, אמליץ לכם לבנות אתר שכזה בכמה אלפי שקלים. לא רק הגולשים הרגילים שלכם יהיו מרוצים, אלא גם התוצאות בגוגל ישתפרו ולקוחות חדשים צפויים לדפוק בדלת.

רוני ארזי

רוני ארזי

מנכ״ל ומייסד משרוקית

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לניוזלטר של משרוקית ונעדכן אתכם על הפוסט הבא!