מה זה RTM ואיך עושים את זה?

RTM או Real Time Marketing ובעברית: שיווק בזמן אמת, הוא אחד הביטויים החמים של השנים האחרונות בעולם הפרסום והשיווק. גם חיפושי גוגל על הביטוי יעידו שהעניין הגובר בשיווק מהסוג הזה רק הולך וגובר.

לרוב כאשר משתמשים בביטוי הזה, הכוונה היא למהלכי פרסום או שיווק, שמתכתבים עם השיח הקיים בעולם. למשל כאשר מתרחש משבר גדול כמו אסון לאומי, והפרסומות "מתגייסות" כדי לחזק את הציבור ולהתייחס באופן ישיר לאסון – זהו שיווק בזמן אמת מהסוג הפשוט. או כאשר מודעות שמשווקות פרחים בלונדון מתייחסות בשמחה לחתונה מלכותית בבריטניה – גם זה שיווק בזמן אמת.

שיווק בזמן אמת מתייחס לנושא שנמצא במודעות של אנשים רבים, ולכן הם יכולים "ליהנות" מהתוכן באחוז גבוה יותר, גם אם המוצר עצמו פחות מעניין אותם כרגע. ואולי מתוך העניין שהם יגלו בנושא שמעניין אותם, הם יגלו בהמשך עניין גם במותג המפרסם.

כמו כן, המותג נתפס ע"י הציבור כיותר "עכשווי" ומרענן כאשר הוא לא מדבר שפה שמנותקת ממה שקורה כרגע בשטח, ובוחר במקום לעלות על הגל ולשוחח עם הציבור במגרש שנוח לו יותר לשוחח בו.

גם משרדי הפרסום מאוד אוהבים להשתמש בשיווק בזמן אמת ככלי שיווקי, כיוון שהוא מייצר כר נוח לעבודת הקריאייטיב, ומייצר פעמים רבות תחרות בין המשרדים – מי יצליח להשתמש בהזדמנות השיווקית הזו בצורה המעניינת והחכמה ביותר.

אבל כדי לעשות Real Time Marketing לא חייבים להיות הקופירייטר הכי מושחז בשכונה ואפילו לא חייבים להיות מומחים בתקשורת. בסה"כ צריכים להבין את הפיד. יש מנהלי שיווק שאין להם פייסבוק כי אין להם זמן להיות שם, אבל זו טעות לדעתי. מנהל שיווק חייב להחזיק חשבון פייסבוק פעיל, גם אם הוא לא מפרסם שם תוכן, הוא חייב לעקוב אחרי מה שקורה ברשת, להבין על מה אנשים מדברים היום. מהם שלושת הנושאים הכי חמים בראש של האנשים, ולהבין איך המותג שלו יכול להתחבר לנושאים הללו.

איך עושים את זה? הנה ככה:

היום ממש (יום חמישי 8.7.2021) בעודי כותב את השורות הללו יש 3 נושאים מרכזיים בשיח הציבורי: גמר היורו, חופשת הקיץ והקורונה שמרימה שוב ראש. בכל אחד משלושת הנושאים הללו טמון פוטנציאל גדול לשיווק בזמן אמת. במקום למכור "מנה פלאפל" תמכרו "מנה יורו" ותחברו אליכם את האוהדים השרופים, במקום לבקש כסף לסיוע לנזקקים, תבקשו כסף לקיץ בריא לילדים ותחברו אליכם את ההורים שיש להם כסף לשלוח את הילדים לקייטנה ואולי יסכימו לשים קצת כסף אצלכם כדי שתשפרו את הקיץ לילדים אחרים. החוכמה היא לזהות את ההזדמנות, לחבר אותה אלינו ולייצר תוכן שמייצר את החיבור הזה. גם אם הטקסט שלכם לא יהיה הכי מגניב, עצם החיבור למה שקורה בפיד – צפוי להביא תוצאות טובות יותר.

רוני ארזי

רוני ארזי

מנכ״ל ומייסד משרוקית

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לניוזלטר של משרוקית ונעדכן אתכם על הפוסט הבא!