למה פייסבוק טוענת שהתוכן שלכם פוליטי?

כמעט בכל שבוע אני מקבל פנייה מארגון/אדם/חברה שבמהלך הניסיון שלהם לקדם תוכן בפייסבוק, קיבלו שגיאה בטענה שהתוכן שהם מנסים לקדם הוא תוכן פוליטי ומצריך אישור מיוחד.

אז הנה הזדמנות לעשות קצת סדר: לפני קצת יותר משנתיים פייסבוק החלה לדרוש ממי שרוצה לקדם בתשלום תוכן בעל משמעות פוליטית או ציבורית בפייסבוק או באינסטגרם, להזדהות בפני פייסבוק בצורה רשמית. כך פייסבוק מצליחה להפחית דרמטית את האפשרות לקדם אנונימית תוכן שעשוי להשפיע על הציבור ועל מסעות בחירות בלי שתהיה כתובת אמיתית שמזדהה מאחורי התכנים.

אז איך זה עובד?

המערכת המתוחכמת של פייסבוק מזהה בפוסט שלכם מילות מפתח שיש להן משמעות ציבורית רחבה, כמו שימוש בשמות של גופים ציבוריים כמו משרדי ממשלה, שמות או תמונות של פוליטיקאים, ועוד "סימני אזהרה" שהמערכת יודעת לזהות אוטומטית. כאשר המערכת מזהה פוסט מקודם ככזה, היא לא מאפשרת לו לקבל קידום ומודיעה למי שמנסה לקדם את הפוסט שהוא מזוהה כציבורי או פוליטי.

לפעמים המערכת מפספסת ולא מזהה תוכן פוליטי כפוליטי, ולפעמים להיפך – אם הפוסט ממש ממש לא פוליטי או ציבורי אפשר להגיש ערעור, ואדם אמיתי דובר עברית יבחן את הפוסט עבור פייסבוק ואם אכן הוא יחליט שמדובר בזיהוי שגוי הוא יאפשר לקדם את הפוסט.

אילו פוסטים יכולים להיחשב כציבוריים? 

פוסטים שעוסקים בחברה הישראלית, שמקדמים אג'נדה בנושאים רחבים, שעוסקים במגזר מסוים, בפעילות ציבורית, עירונית או ארצית של דמות כלשהי, בבחירות, פוליטיקה מקומית, ארצית או בינלאומית וכיו"ב.

אם הגעתם למסקנה שהפוסט שלכם אכן פוליטי או ציבורי, פייסבוק מצפה מכם להזדהות בפניה כדי שתוכלו לקדם את הפוסט הזה בתשלום.

תהליך ההזדהות כולל כמה שלבים: בשלב הראשון תצטרכו להציג לפייסבוק תעודת זהות שמוכיחה שהפרופיל האישי שלכם (בלי קשר לדף שאותו אתם מקדמים) הוא אכן שייך לכם ושהשם שמופיע בפרופיל זהה לשם בתעודת הזהות. לאחר מכן תצטרכו לספר לפייסבוק מיהו הגורם המממן של הפוסט – מה שם הגוף, מה כתובתו הפיזית, מהו מספר הטלפון שלו, אתר האינטרנט שלו וכתובת דוא"ל שהדומיין שלה (מה שבא אחרי השטרודל) זהה לכתובת אתר האינטרנט.

לאחר בדיקה שתימשך כמה שעות טובות, פייסבוק תאפשר לכם לחבר לדף הפייסבוק המקודם את חשבון המודעות שדרכו תוכלו לקדם את הפוסט – שימו לב שגם חשבון המודעות יצטרך להיות בדיוק באותו שם של הגוף המקדם. כעת לאחר שפייסבוק תאשר את החשבון, את שם הגוף ואתכם – תוכלו להקים קמפיין קידום שיסומן כקידום פוליטי או ציבורי ומאותו רגע כל פוסט שיקודם תחת הסימון הזה יחולו עליו 2 הדברים הבאים: בכל פוסט מקודם יופיעו המילים "מקודם על ידי [שם הגוף]" ותקציב הקידום שהגוף המדובר השקיע בקידומים יפורסם לכל העולם במסגרת "ספריית המודעות של פייסבוק". באמצעות הספריה הזו אני יודע לספר לכם שביממה האחרונה בפייסבוק הקרן החדשה לישראל השקיעה 13 אלף ₪ תקציב קידום, נפתלי בנט השקיע 3,900 ₪ וההסתדרות הציונית העולמית 2,600 ₪. וכך עוד 140 מפרסמים שונים שקידמו בתשלום פוסטים בפייסבוק שזוהו כפוליטיים או ציבוריים ביממה האחרונה.

צריכים עזרה עם הקידום הפוליטי או הציבורי שלכם? דברו איתי, ואעזור בשמחה.

רוני ארזי

רוני ארזי

מנכ״ל ומייסד משרוקית

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לניוזלטר של משרוקית ונעדכן אתכם על הפוסט הבא!