אינסטגרם ושבעת החדרים

מה תפקידו של כל חדר באינסטגרם, והיכן כדאי להתחיל? הפרק הרביעי בסדרת אינסטגרם 2020 של רוני ארזי, מנכ"ל משרוקית

אחרי שלושה פרקים שעסקו ביסודות התיאורטיים של אינסטגרם, הגיע הזמן לצלול פנימה אל האפליקציה הצבעונית ביותר באזור.

לאינסטגרם יש שבעה חדרים. ארבעה חדרים שבהם אתם צופים בתוכן של אחרים: הפיד, הסטוריז ו-IGTV. ושלושה חדרים פרטיים שלכם: הפרופיל האישי שלכם, חלון ההתראות וחלון ההודעות האישיות שמעכשיו נקרא להם DM – דיירקט מסג'ס.

בפוסטים הבאים אנחנו נעמיק בפיד, נעמיק בסטוריז ונעמיק ב-IGTV. אבל בפוסט הזה נבצע סקירה מגבוה על כל שבעת החדרים, למי שקצת הולך לאיבוד עם האפליקציה ולמי שרק עכשיו מתחיל להכיר את עולמה של אינסטגרם.

הפרופיל האישי

לכל משתמש באינסטגרם יש פרופיל. הפרופיל הזה נושא את שמו ואת תמונתו, ובאמצעותו הוא גולש באפליקציה, מעלה תוכן וצופה בתכנים של אחרים. באינסטגרם יש 3 סוגים של פרופילים שכולם נראים כמעט אותו הדבר למעט שינויים קלים. פרופיל אישי – מתאים יותר למי שמשתמש באינסטגרם יותר לשעשוע ובידור. פרופיל יוצר – זו אפשרות יחסית חדשה שמאפשרת ליוצרים, לאמנים, לפוליטיקאים, להשתמש באינסטגרם בצורה קצת יותר מושכלת, לקבל נתונים על האופן שבו הגולשים משתמשים בתוכן שהם יוצרים, להוסיף פרטי יצירת קשר ועוד. והשלישי – פרופיל עסקי. דומה מאוד לפרופיל יוצר, אבל מאפשר לקדם תוכן בתשלום.

בעמוד הפרופיל, לא משנה מאיזה סוג, אתם והעוקבים שלכם תוכלו לראות את כל התוכן שאתם מעלים לאינסטגרם. תוכן IGTV שהעליתם – על זה נדבר בהמשך, וגם תוכן שתייגו אתכם בו.

בפרופיל תוכלו לכתוב שורה קצרה שמתארת אתכם ולהוסיף קישור לאתר האינטרנט שלכם, וכשתעלו סטוריז תוכלו לבחור כאלה שאתם רוצים שלא ייעלמו אחרי 24 שעות ויישארו באופן תמידי בפרופיל שלכם, למי שרוצה לצפות גם אחר כך.

מהפרופיל תוכלו להיכנס להגדרות של האפליקציה, ולעמוד ה"אינסייטס" שבו תקבלו נתונים על הפרופיל שלכם – כמה אנשים צופים בכל פוסט, מתי הם צופים ועוד נתונים חשובים. האפשרות הזו, כמו שאמרתי קודם, זמינה רק למי שמשתמש באינסטגרם עם פרופיל יוצר או עסקי.

חלון ההתראות

אם תהיו אקטיביים באינסטגרם, זה כנראה יהיה החלון שתבקרו בו הכי הרבה. שם תוכלו לראות מי עשה לכם לייק, מי הגיב, מינשן כלומר הזכיר אתכם בפוסט אחר, או העלה תמונה שלכם אצלו.

כשאתם חדשים באינסטגרם, האפליקציה תציג לכם בחלון הזה הצעות לחברים חדשים שכדאי לכם לעקוב אחריהם, וגם תזמין אתכם לחבר בין האינסטגרם שלכם לפייסבוק שלכם כדי לראות מי מחברי הפייסבוק שלכם נמצא באינסטגרם.

חלון ההודעות האישיות

זה אולי החלון החשוב ביותר באפליקציה, אבל זוכה ליחס הפוך לחלוטין. בפוסטים הקודמים שבתי ואמרתי שאינסטגרם היא אפליקציה אינטימית, שמטרתה יצירת קשר אחד על אחד, יצירת קשר אמיתי. הזכרתי שעליכם לתת יחס אישי לכל אחד ואחד שמחליט לעקוב אחריכם ולשוחח אתכם. ציינתי שהסטוריז, באופן גאוני, מפנים את הגולש שמגיב לכם אל תיבת ההודעות האישיות, שם אתם מעבירים את השיח איתו לאחד על אחד, ויכולים לייצר קשרים עמוקים הרבה יותר מאשר לייקים ותגובות רגילות כמו בפייסבוק. כל אחד ואחת שפונים אליכם בהודעה אישית, וזה לא משנה איך הם הגיעו אליכם – הם לקוח חדש, מתעניין חדש, חבר חדש. תתייחסו אליהם בהתאם, ותבנו קשרים עמוקים וארוכי טווח איתם באמצעות חלון ההודעות האישיות.

זוכרים את ידידנו האלגוריתם? זה שמסדר לנו את התוכן איך שהוא רוצה, ופחות איך שאנחנו רוצים? אז בשלושת האזורים הקודמים הוא לא שולט בכלל. את התוכן שלנו בפרופיל, את ההתראות ואת ההודעות אנחנו נקבל באופן כרונולוגי לחלוטין – האחרון שהתרחש הוא הראשון שיופיע בראש הרשימה. אבל בארבעת האזורים הבאים שולט האלגוריתם של אינסטגרם.

הוא לא מורכב ומסובך כמו האלגוריתם של פייסבוק, אבל הוא בהחלט מסדר את התוכן לא רק עפ"י השאלה מתי הוא עלה, אלא גם לוקח בחשבון מי העלה את התוכן, כמה אנחנו אוהבים לקבל ממנו תוכן, והאם התוכן הספציפי הזה מקבל רמה גבוהה של התעניינות בקרב מי שנחשף אליו, ועוד כמה עשרות פרמטרים.

הפיד

הפיד הוא הדבר הראשון שאנחנו רואים בכל פעם שאנחנו נכנסים לאפליקציה. שם אינסטגרם מרכזת לנו את התוכן שהעלו הפרופילים שאחריהם אנחנו עוקבים, כמובן בהתאם להגדרות האלגוריתם. על כל פוסט בפיד נראה 4 כפתורים – כפתור לייק (אפשר גם ללחוץ פעמיים על הפוסט כדי לתת לב), כפתור תגובה, כפתור שיתוף שמאפשר לנו לשלוח את הפוסט דרך ההודעות האישיות לחברים שלנו, וכן כפתור מועדפים או שמורים כמו שהוא נקרא כאן, שמאפשר לנו לסמן פוסט שאנחנו רוצים לחזור אליו בהמשך. התוכן בפיד הוא בדר"כ או ריבועי או מלבני לרוחב, והוא מאוד מזכיר את הפיד של פייסבוק. אפשר להעלות תמונות או סרטונים, כאשר סרטונים חייבים להיות עד 2 דקות. אם הם ארוכים יותר, הם יופיעו ב-IGTV שעליו נדבר תכף. אל התמונות והסרטונים אפשר להוסיף כמה מילים, ואפילו טקסט ארוך, אבל בשביל לקרוא את הטקסט הגולש יצטרך להקליק על "קרא עוד". הטקסט גם מופיע מתחת לתמונה ולא מעליה, בניגוד לפייסבוק. ברוב המקרים נעדיף להעלות את התוכן בלי טקסט ארוך, כי עיקר העניין באינסטגרם הוא התמונות והסרטונים, ופחות הטקסטים.

הסטוריז

אזור התוכן השני הוא הסטוריז. שם התוכן אנכי ותופס את כל המסך. כמו בפיד, אפשר להעלות כאן גם תמונות וגם סרטונים, אבל האורך של כל חתיכת סרטון יכול להיות עד 15 שניות בלבד. אפשר להעלות כמה סטורי שרוצים, אבל עדיף לא להעלות יותר מכמה ביום. רוב האנשים צופים בסטוריז כשהם מושתקים, ויש כאן ים של אפשרויות להוסיף גיפים סטיקרים וסקרים. נתמקד בזה בפוסטים הבאים. כדי לדפדף בין הסטוריז הגולש לוחץ קלות על אחד הצדדים – ימין או שמאל, או שהוא יכול לעשות סווייפ, כלומר להגליש את האצבע ולעבור אל הפרופיל הבא, תוך שהוא מדלג על שאר הסטוריז של הפרופיל הקודם. בחלק מהמקרים אפשר לעשות סווייפ אפ – כלומר להגליש את האצבע מלמטה למעלה ולעבור לקישור חיצוני מאינסטגרם. האפשרות הזאת לא פתוחה לכולם, ונדבר עליה בהרחבה כשנעסוק בסטוריז. את הקונספט של הסטוריז אינסטגרם או יותר נכון פייסבוק שמחזיקה בבעלות על אינסטגרם, גנבה מסנפאצ'ט. יש כמעט 2 מיליון ישראלים שנכנסים לסטוריז מדי יום.

IGTV

החדר האחרון אבל ממש לא הכי פחות חשוב שנעסוק בו הושק לפני שנתיים. IGTV הם ראשי התיבות של Instagram TV. האזור הזה מאפשר להעלות סרטונים ארוכים יותר מ-2 דקות, ומטרתו לאפשר למי שרוצה לצפות בפרקים קצרים, סדרות, פלייליסטים, ובגדול צפיית בינג' על תוכן של כל אדם בעולם שמעניין אותנו.

אקספלור

המקום בשביל הסקרנים שביניכם. שם תוכלו לקבל המלצות מאינסטגרם לתוכן שיכול להתאים לכם, על בסיס ניתוח ההתנהגות שלכם באינסטגרם. אם אתם צופים בתמונות טבע כנראה שתקבלו פה הרבה הצעות לפרופילים שמעלים תוכן טבע מעניין. למי שלא אוהב מה שהאלגוריתם מציע לו – אפשר לבחור באחת מתגיות הנושא כדי לקבל תוכן דווקא מנושא מסוים, אבל גולת הכותרת של החדר הזה באינסטגרם שלכם הוא דווקא החיפוש. לסקרנים שבכם, כאן תוכלו לחפש תוכן לפי מילות מפתח, לפי האשטאגים, לפי מיקום גיאוגרפי או פשוט לחפש יוזרים שאתם מכירים ועדיין לא עוקבים אחריהם.

בפוסטים הקרובים בסדרת אינסטגרם 2020 נצלול לעומק האינסטגרם, נבין מה המאפיינים המיוחדים של כל אזור, איך מעלים בו תוכן ולמה כדאי לשים לב כשעושים את זה, איך נקבל יותר חשיפה אורגנית ואיך ננצל את כל הטוב שאינסטגרם נותנת לנו. אם יש לכם הערות, מחשבות, שאלות – אני מחכה לכם במייל roni@mashrokit.co.il.

רוני ארזי

רוני ארזי

מנכ״ל ומייסד משרוקית

רוצים לשמוע עוד? הצטרפו לניוזלטר של משרוקית ונעדכן אתכם על הפוסט הבא!